söndag 5 augusti 2012

Vaniljkräm och vaniljliljor.



Idag var det dags att baka igen efter 2 veckor med en del resande och utflykter. Jag började med att göra en hemmakokt vaniljkräm, mycket god och enkel som slår pulvervarianten men hästlängder!!!

2 äggulor
3 dl mjölk
3 msk socker
1 msk potatismjöl
1 vaniljstång

Dela vaniljstången och skrapa ut kärnorna i en kastrull, blanda i de andra ingredienserna och vispa ihop. Låt blandningen sjuda samtidigt som du vispar tills den tjocknar. Se till så att den inte kokar eller bränner fast i bottnen.
Receptet hittade jag HÄR.





Efter krämen var det dags för bakning! Vaniljliljor stod på schemat, det var ju anledningen till kokningen av krämen;0)
Bullarna var ganska enkla att göra, jag hittade receptet i ett häfte som finns ute i affärerna nu. Det heter "Din bästa bakbok för alla tillfällen" och det är Hemmets Journal som ligger bakom det. Finns en massa smaskigt att baka där ifrån så löp och köp:0)
Jag passade även på att använda en klick av min hemmakokta jordgubbssylt i dem, inget smakar ju så gott som det man själv gjort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar